Open brief aan alle Vlaamse scholen

Geachte heer/mevrouw,
 
Deze e-mail en de verdere informatie zal u zeker verrassen.
 
De laatste vijf jaar heb ik mij als journalist verdiept en gespecialiseerd in de klimaatproblematiek en de daarmee onlosmakelijk verbonden energiepolitiek. Wat begon als een journalistieke opdracht voor een eindwerk is nu een bijna voltijdse inspanning geworden. Ik startte enkele jaren geleden met mijn blog ockhams scheermes om alles beter te beheren en om geïnteresseerden te informeren. Met 100.000 views per jaar een niet onaardig succes.  
 
Mijn journalistieke opdracht heeft voor mij een zeer sociale betekenis gekregen. Een oprechte en vaak terechte bezorgdheid over onze toekomst, die van onze kinderen en kleinkinderen is mijn niet aflatende motivatie. Daarom dit initiatief.
 
Deze e-mail, die ik richt aan vrijwel alle scholen, is het resultaat van een diepe bezorgdheid over wat er in onze scholen aan klimaatonderricht wordt gegeven. Wat mij treft is de eenzijdigheid en het totaal gebrek aan debat in deze materie. Dat is volgens mij in tegenspraak met de eindtermen. Of vergis ik mij?
 
Onlangs ben ik naar een lezing geweest van leraar geschiedenis Pieter Boussemaere, die les geeft aan de VIVES hogeschool. De man heeft een in mijn ogen zeer omstreden en polemisch boek geschreven “eerste hulp bij klimaatverwarring”
 
Met deze lezing trekt de heer Boussemaere Vlaanderen rond om zijn eenzijdige klimaatboodschap te verspreiden. Eenzijdig is het juiste woord, immers dit boek en de standpunten van de heer Boussemaere zijn zeer omstreden in wetenschappelijke kringen.
 
Ik schreef een stuk over de lezing van heer Boussemaere. Dit verscheen hier  hier en hier en verdere verspreiding zal zeker volgen. Ik hoop echt dat ons onderwijs meer is dan een doorgeefluik van zeer eenzijdige en wetenschappelijk heel erg betwiste standpunten.
 
Zo zijn er niet minder dan 1350 wetenschappelijke papers die Bousemaere tegenspreken. Er zijn NASA astronauten en giganten van de wetenschap , klimatologen en meteorologen en een petitie met bijna 32.000 wetenschappers die openlijk twijfelen aan dergelijke klimaat doemberichten. De brief van 49 voormalige NASA wetenschappers en de brief van 16 wetenschappers waaronder Nobelprijs winnaar Giaever die openlijk hun twijfels naar buiten brengen.
 
Het doel van het argument of debat moet niet de overwinning zijn maar wel vooruitgang (Joseph Joubert) 
 
Laten we dit vooral niet vergeten en erop toezien dat in onze scholen, de kinderen, maar ook het onderwijzend personeel volop gaan voor een samenleving waarin de andere mening ook aan bod mag komen.
 
Voor verdere informatie mag u mij altijd contacteren.
 
Met vriendelijke groeten
Jan Jacobs
 
PS: deze e-mail gaat naar alle scholen in Vlaanderen.